Vinterdepressionens mörkertid och hur du gör den lättare

Ett inlägg som önskades här om veckan var att jag skulle skriva ett inlägg om hur en kan göra vinterdepression tiden lite lättare/bättre. Jag har själv ingen egen erfarenhet av just vinterdepression, även om jag har mått psykiskt dåligt (som ni kan läsa mer om här.) Däremot känner jag mig i år mer påverkad än någonsin av mörkret. Just nu önskar jag bara att vintern kunde få sig ett slut, orkar inte. Vet inte om jag är mer påverkad nu än tidigare för att jag har så betydligt tidigare mornar nu än innan, det vill säga när jag går upp vid fem för att jobba så dröjer det nästan tre timmar innan solen går upp och när jag slutar är det inte långt kvar till solnedgången. Det är ju tyvärr ett tag kvar till vi slipper mörkret och framförallt vintern. Därför känns detta inlägg lite extra viktigt just nu. Så här kommer mina egna och tips från andra power människor hur ni ska göra denna tid lite enklare och bättre.
🕯️Försök att få så mycket solljus du bara kan! Svårt såklart här i Sverige... Men sov inte bort hela dagen, försök att gå upp med soluppgången så du får se så mycket av solen du kan, oavsett om du ser den genom fönstret eller går ut så får du åtminstone lite mer solljus.
 
🕯️Ät D-vitamin tillskott. Vi får minimalt av det från solen nu. Vissa hävdar att kroppen lagrar upp tillräckligt under sommaren, men det är inte något som är skadligt och du kommer känna dig lite piggare (obs ingen mirakelkur du kommer märka av på en gång men i längden kommer du känna skillnad.) Jag själv käkar D-vitamin varje dag. Fick ett tips om att rosenrot ska vara bra också. Det är precis som det låter en rot som en kan äta i tablettform. 
 
🕯️Unna dig att stanna hemma "göra ingenting" om du vill, drick mycket te! 
 
🕯️Planera in någon liten grej varje vecka så du alltid har något att se fram emot. (Men inte med för mycket press på sig själv såklart) Misstänker att denna punkt kan kännas lite ångestpåträngande för vissa eftersom att alla kanske inte känner att det går. Men det behöver inte vara en stor grej! Allt från att ta en fika med en vän till att gå och se den där bion du är sugen på eller gå på en mysig utställning eller bara planera att laga en lyxigare middag till dig själv eller göra egen granola exempelvis om du inte orkar att umgås eller något annat.
 
🕯️Försök att upprätthålla grundläggande rutiner. Så som att äta regelbundna tider varje dag, sova tillräckligt och försöka sova samma tider. Gå promenader (kanske med lite peppande musik spelandes) din kropp behöver inga fler stressmoment, så ta hand om den!
 
🕯️Försök att inte frysa så mycket (ni förstår nog att just detta inte är direkt från mig aka madam frost, fryser dock sällan men mina vänner tycker inte det är lika roligt att hänga på mitt rum så här års, heh.) Om du fryser blir du mer spänd och känner dig kanske då också mer stressad och ledsen/nere. Ha en värmefilt eller kanske värmefläkt till och med, varma vantar, tofflor och sockor. Varma sulor i skorna (t.ex ullsulor) är också underbart! 
 
🕯️Gå och basta, ta ett fotbad (eller varför inte helkroppsbad när du ändå håller på mvh en som fortfarande är arg på föräldrarna att de gjorde sig av med vårt badkar för typ fem år sen...) 
 
🕯️ Ljusterapi var det många som tipsa om så det kan verkligen vara värt att testa! Testade själv på det lite kort när jag var på arken spa i Göteborg förra året. För er som inte vet vad det är sitter en alltså i ett "extremt" ljust rum där också alla möbler är vita. Känns lite som en får ett par dagars dagsljusbehov på sig. Tror också det finns mer lättillgängliga varianter på det, typ någon slags lampa som du kan ha hemma om du vill exempelvis. 
 
🕯️Åk på en utomlandsresa om du har möjlighet. Jag skulle mer än gärna göra det om ekonomin räckte till, någon som vill sponsra mig med en utomlandsresa kanske, hehe.
 
Fick lite ont i kroppen och själen av denna bild för längtar som jag aldrig någonsin längtat efter värme, sol och bad. Bilden är från resan till Samos jag gjorde sommaren 2015 om någon undrar.
 
 
🕯️Ett tips jag har dubbel åsikt till är att tillåta sig att sova extra mycket. Såklart ska du göra det om du känner att det hjälper, men försök att lägga dig tidigare snarare än att sova bort solljustimmarna eller vad jag personligen föredrar om en är alldeles för trött, ta en powernap på eftermiddagen (max en halvtimme dock.)
 
🕯️Ett annat tips jag fick av en person som av egen erfarenhet säger: Flytta utomlands!
     Nu är ju detta inget en kan göra bara sådär såklart, det är ju lite större projekt. Men känner du dig redo, jobba på att flytta någonstans där du får mer solljus året runt. Är ju ändå inte rimligt att du ska må dåligt nästan hälften av året i ditt hemland när det finns en mer konkret lösning. Ett annat alternativ är att "säsonga", min farmor och hennes man brukar de mörkaste månaderna om året (typ november-april) bo på gran canaria och resten av året bor de i Sverige.
 

🕯️ Satsa på att ha mysbelysning runt omkring dig! Tänd ljusslingor, levande ljus, kanske något med en härlig doft och gosa in sig i mjukiskläder och filtar. (Kommer ett extra inlägg senare i veckan med tips på lite härliga doftljus, mysiga filtar, ljusslingor etc eftersom att det önskades.)


bilden är från 2015 om någon uppmärksam undrar varför mitt skrivbord plötsligt krympte och skrivbordsstolen inte är densamma.

 
🕯️Våga prata om ditt mående. Om du inte känner dig redo att söka professionell hjälp så kan du börja att prata med en vän eller familjemedlem. Kan kännas läskigt men är så viktigt! Ta det från mig som vet detta av egen erfarenhet. Att isolera sig själv från andra och att inte prata om det kommer bara att göra det jobbigare. 
 
🕯️ Rekommenderar däremot starkt att söka professionell hjälp om du verkligen mår dåligt. Hade jag aldrig tagit det steget hade jag antagligen inte suttit här idag och även om jag är inne i en ångestsvacka nu så mår jag annars egentligen rätt bra. Jämför inte din ångest med andras, förminska inte ditt mående. Det finns fantastiska psykologer som kan hjälpa dig och medicin att få om du är i behov av det.
 
🕯️Inse att du inte är din depression. Ibland kan det kännas som en är ett med sin depression och det är svårt att utskilja sig från den. Försök att tänka att den inte är dig själv och att du kommer må bättre. Vissa tycker att det hjälper att namngiva sin ångest/depression. Så när du mår dåligt kan du istället för att tänka på att du mår dåligt, istället försöka tänka typ "f*n Bert vad du ställer till det för mig" (no offense om någon heter Bert.) Ska försöka testa detta själv.
 
🕯️Försök att inte älta för mycket, det kommer bara öka på din ångest (eller Bert att bli ännu jobbigare som vi nu namngivit ångesten till.) Försök istället göra saker för att fokusera på annat, umgås med en vän/vänner, ta en joggingtur, gosa med ditt eller någon annans husdjur (förutsatt att du inte är allergisk förstås) eller något annat som får dig att tänka på annat.
 
(gif)
🕯️ Slutligen. Kom ihåg att du är BÄST. Lätt att glömma, men det är du.
Psykisk ohälsa, Tankar/Åsikter, Tips | |
#1 - - Ebba:

Woo du e bäst!!

Svar: <33
Emelie Westlander

#2 - - Nilla Tankebubblor:

Många bra tips du har! Ha en fin kväll!

Upp